fredag den 27. september 2013

Velkommen til biologiundervisningen med Bjørn Djupvik

I denne periode skal det handle om kroppen vores!



Vi skal lære om nogle af de vigtige organer og systemer i kroppen. Når forløbet er færdig skulle i gerne have kendskab til:

- Hvordan kroppen kommuikerer med sig selv på forskellige måder
- Hvordan kroppen sanser omgivelserne
- Hvordan den mad vi spiser bliver optaget i kroppen
- Hvordan man kan blive syg
- Hvordan kroppen forsvarer sig mod sygdom

Jeg glæder mig;)

Opgave 1

 

Klassen deles i to. Halve klassen skal arbejde med nervesystemet, den anden halvdel skal arbejde med hormonsystemet.

Læs teksten om hormonsystemet/nervesystemet i Bios og her:

https://docs.google.com/file/d/0B28QTp_2QrLeUkV6MTg3M3Z3UUE/edit?usp=sharing

Find gerne mere information andre steder!!

Parvis skal i svare på spørgsmålerne i en padlet og poste dem der. Brug gerne billeder og videoer til jeres besvarelser.

To og to grupper skal præsentere svarene for hinanden. 

  

Øvelse - test af reaktionstid.

1. Gennemsnit for hele klassen.

Hele klassen står på række. På signal prikker den bagerste den næstbagerste på skulderen, hvorefter den næstbageste prikker person foran sig på skulderen, og så videre. Vi tager tiden på, hvor lang tid det tager til alle er prikket på skulderen, og dividere tiden med antal elever.

2. Personlig reaktionstid.

En holder en linjal mellem fingrene på en anden, og slipper den uden varsel. Den anden person skal fange linjalen så hurtig som mulig. Hold linjalen sådan at 0 cm er lige mellem fingerspidsene til at starte med. Hvor mange cm er faldet inden man når at fange linjalen?

Fald i cm = Reaktionstid
10 cm = 0,14 sek
15 cm = 0,175 sek
20 cm = 0,2 sek
25 cm = 0,225 sek
30 cm = 0,25 sek
35 cm = 0,27 sek
40 cm = 0,29 sek
45 cm = 0, 305 sek

Hvad betyder dette når du kører en bil i 60 km/t?



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar